در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید

سامان کرمی، کارگردان نمایش «هوش پشه‌ای» می‌گوید هنرمندان فعال در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باید همگام با تولیدات برتر جهان خوراک فکری جدید، به‌روز و جذاب برای این نسل آماده کنند.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «هوش پشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی سامان کرمی از سوم تا بیست‌وهشتم اسفند ساعت 19 در تالار هنر روی صحنه است.

کرمی درباره داستانی که این نمایش به آن می‌پردازد، می‌گوید: «هوش پشه‌ای» روایتگر داستان پسربچه‌ای است که سعی دارد تمام مشکلاتش را با هوش مصنوعی حل کند. این روند تا جایی پیش می‌رود که از روابط صمیمی با خانواده‌اش دوری می‌کند و تنها رفیق و یار او همین موتور جست‌وجوگر می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در نهایت او با مشورت مادرش به این موضوع فکر می‌کند که آیا تمامی راه‌هایی که هوش مصنوعی به انسان‌ها پیشنهاد می‌دهد، در زندگی‌‌اش قابل بهره‌گیری و استفاده است یا خیر؟»

این هنرمند می‌افزاید: «موضوع این اثر به‌روز و جدید است. ما هم اکنون شاهد درگیری همه انسان‌ها با هوش مصنوعی و استفاده از آن هستیم. متاسفانه در این مسیر بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه و کجا از آن استفاده کنند.»

کرمی با اشاره به گروه سنی مخاطبان این اثر هم می‌گوید : «استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان به امری طبیعی تبدیل شده است به همین دلیل ما سعی کردیم در ارائه محتوا و روند قصه به گروه سنی کودک و نوجوان توجه داشته باشیم. البته موضوع اثر و به‌روز بودن آن، باعث همراهی بسیاری از مخاطبان بزرگسال هم شده است.»

او با اشاره به طراحی صحنه مینی‌مال و کاربردی نمایش ادامه می‌دهد: «ما ارتباط پسربچه با هوش مصنوعی را در طول نمایش با ابزارهای فنی به نمایش گذاشتیم. در طراحی لباس هم برای اولین‌بار از نورپردازی و ال ای دی ۲۲۰ ولت که با باتری کنترل می‌شود و نیازی به برق ندارد، استفاده کردیم.»

کارگردان نمایش «هوش پشه‌ای» می‌گوید: «طراحی لباس و نور ما با یکدیگر در تعامل هستند و در یک راستا کارها را پیش می‌برند. سیم‌کشی لباس‌ها حدود 10 تا 12 روز زمان برد و این مسئله برای خود بازیگران هم چالش عجیبی بود، چراکه بازیگر علاوه بر حفظ میزانسن و دیالوگ باید مدیریت نورپردازی را نیز در صحنه‌های مختلف به عهده داشته باشد.»

کرمی درباره استقبال مخاطبان توضیح می‌دهد: «خوشبختانه تماشاگر ارتباط خوبی با کار برقرار کرده است و این فضاسازی با نور و لباس در ایجاد دنیای فانتزی، باعث همراهی بیشتر با تماشاگر شده است.»

این هنرمند می‌افزاید: «با توجه به پیشرفت جهان در دنیای انیمیشن و تئاتر، اینکه بتوانیم فضای فانتزی را در تئاتر به گونه‌ای قابل قبول برای کودکان خلق کنیم، نکته‌ای است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. کودکان و نوجوانان هم‌اکنون در فضای مجازی به وفور آثار جذابی را به تماشا می‌نشینند و این کار سختی است که بتوانیم چنین تصاویر و دنیای فانتزی را در تئاتر برای آن‌ها بسازیم.»

کرمی با بیان اینکه این نمایش کاری پژوهشی، علمی و آموزشی است، ادامه می‌دهد: «سعی کردم از فضای کلیشه‌ای فاصله بگیرم و هم در قصه و هم در شیوه اجرایی تجربه جدیدی را برای کودک و نوجوان خلق کنم و بابت رسیدن به این نتیجه علاوه بر بعد مالی، انرژی و زمان زیادی صرف کردم.»

او در پایان می‌گوید: «سلیقه کودکان و نوجوانان حال حاضر با ده سال پیش کاملا متفاوت است و ما باید با کمک هنر خوراک فکری جدیدی برای آن‌ها تهیه کنیم، چراکه آن‌ها به‌واسطه دسترسی به گوشی همراه و فضای مجازی به تمامی محتواها دسترسی دارد. به همین دلیل هم ما تلاش کردیم، مسیر جدیدی در راستای تولید نمایش برای کودک و نوجوان باز کنیم و امیدوارم دیگر همکاران فعال در این عرصه نیز ادامه‌دهنده آن باشند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




نظرات کاربران