در حال بارگذاری ...
سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید قطعا در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه در گفت و گو با روابط عمومی تالار هنر به سوالاتی که از سوی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در خصوص انتخاب آثار و اولویت های اجرایی این تالار مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی تالار هنر، ناصر آویژه سخنگوی شورای هنری تالار هنر در ابتدای این گفت و گو تاکید کرد: اولین نکته ای که اهمیت دارد و باید دوستان هنرمند بدانند این است که شیوه نامه تالار هنر تهیه و تنظیم شده و در سایت تالار هنر منتشر شده است. این شیوه نامه توسط مدیریت تالار و با نشست های متعددی که با برخی از هنرمندان این عرصه داشتند تنظیم شده. قطعا اگر شیوه نامه با دقت خوانده شود به سوال های زیادی جواب داده می شود.

وی با اشاره به سوال هایی که معمولا از اعضا شورای هنری پرسیده می شود درباره اولویت های انتخاب آثار توضیح داد: معمولا سوالاتی که زیاد پرسیده می شود در این باره است که اولویت اجراهای در تالار هنر با مدیریت جدید چگونه است؟ قطعا می دانید که تالار هنر به عنوان مهمترین مرکز اجرای نمایش برای کودک و نوجوان باید استاندارد های لازم را برای اجرا در نظر بگیرد. بنابر این اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند قطعا در اولویت هستند. هنرمندان پیشکسوتی که سالها در این عرصه کار کرده اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند قطعا اولویت دارند. بر اساس شیوه نامه متونی که با موضوعات مختلف ایرانی و بومی هستند، مسائل عاطفی، احساسی و اخلاقی را در نظر میگیرند قطعا آنها هم در اولویت هستند.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: اگر شما قرار است که در تالار هنر کار کنید حتما متون خود را به تالار ارائه بدهید و اگر کار را آماده کرده اید و می توانید اجرا را برای دیدن عرضه بکنید ، شورای هنری تالار و شورای مرکز هنرهای نمایشی قطعا کار را می بینند و وقتی که واجد اهمیت باشد و قابلیت اجرا داشته باشد تایم اجرا خواهیم داد.

ناصر آویژه در پاسخ به این سوال که به اجرا اولی به چه کسانی گفته می شود و چه کسانی در این کتگوری قرار می گیرند نیز گفت: وقتی می گوییم پیشکسوت ها اولویت دارند دلیل نمی شود که هنرمندان عزیزی که تازه وارد این عرصه شده اند مثل دانشجویان و کسانی که برای اولین بار دارند کاری را کارگردانی می کنند نتوانند در این فضا ورود پیدا کنند. برای آنها هم تایمی را در نظر گرفته ایم که به کار اولی ها و آماتورها و کسانی که ورودشان به تازگی در این بخش بوده، اختصاص پیدا می کند. تالار دو تایم را برای اجرا در نظر گرفته که از 5 عصر به بعد اجرای اول و بطور مثال 6 و نیم اجرای دوم باشد، این گروه از کارگردانان می توانند پیش از ساعت 5 یک اجرا داشته باشند که البته می تواند پایان هفته باشد، چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه در نظر گرفته می شود و البته اجراهای محدودی خواهد بود. این فرصت داده می شود که این کارگردانان نیز خودشان را محک بزنند و در حرفه ای ترین تالار اجرای نمایش بتوانند نمایششان را اجرا کنند.

سخنگوی شورای هنری تالار هنر در پاسخ به این سوال که به اجرای مجدد آثار نمایشی مربوط بود نیز توضیح داد: پیش از این که شورای هنری تالار هنر به طور رسمی کار خودش را شروع کند و جلساتی داشته باشد مدیریت تالار با استفاده از اختیارات خودشان و به جهت خالی نبودن سالن چند کاری را که قبلا اجرا شده بود؛ در همین سالن و یا در سالن های دیگر، مجدد بهشان اجرا دادند. این نمایش ها از بین اجراهای خیلی با کیفیت و کارگردان های با تجربه بوده است. حالا که شورا به شکل رسمی کار خودش را شروع کرده قطعا اولویت با کارهای جدید و آثاری که به تازگی تولید شده اند و جایی اجرا نداشته اند. ولی کارهایی که قبلا اجرا شده اند، چه در این سالن و چه در سالن های دیگر ، مطمئنا فرصت هایی برای اجرا خواهند داشت. مانند زمان هایی که گروهی انصراف می دهد، یا اینکه تولیدات جدید به حدنصاب نرسیده باشد و ...

وی درباره پارامترهایی که این دسته از کارها باید داشته باشند نیز گفت: قطعا یکی بحث کیفی این آثار است، هنرمندی که این اثر را خلق کرده و اینکه در زمان اجرای خودش چقدر توانسته با مخاطبش ارتباط برقرار کند و به لحاظ اقتصادی چه میزان برایند داشته است. طبعا کارهایی که این ویژگی ها را داشته باشند، اولویت دارند ولی این کارها به مرور زمان در تالار اجرا خواهند شد.

ناصر آویژه درباره کارهای جدید و فاکتورهای انتخاب آثار در شورای هنری نیز تصریح کرد: در شیوه نامه کاملا توضیح داده شده و تمام سلیقه های مختلف را در نظر گرفته است. محدودیتی را برای هنرمندان در نظر نگرفته اند که موضوع را محدود کنند. بنابراین هر متن با هر موضوعی که در شیوه نامه هم هست می تواند به تالار معرفی شود. فقط متن هایی را اولویت دار اعلام کرده اند که به جهت سیاست های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هر سال می تواند روی موضوعاتی بیشتر تمرکز کرده و برجسته ترشان کند. بنابراین هنرمندان با ارائه متنشان می توانند اعلام آمادگی کنند. متن مورد خوانش قرار می گیرد و در سامانه مرکز هنرهای نمایشی ثبت خواهد شد و گروه تمریناتشان را شروع می کنند و آماده اجرا می شوند. بعد از بازبینی اگر کیفیت لازم و استانداردهای درست را رعایت کرده باشد قطعا بهشان اجرا داده می شود.

سخنگوی شورای هنری تالار هنر در پایان به این سوال که متقاضیان به چه شکل و از چه زمانی می توانند برای ارسال متون و یا کارشان اقدام کنند گفت: از همین امروز که این مصاحبه را می بینند و می خوانند می توانند اقدام کنند. می توانند به جناب آقای اکبری نسب که امور هماهنگی بخش هنری تالار را بر عهده دارند متون شان را بدهند. متن خوانده می شود و جواب داده می شود. اگر کار آماده ای دارند و میخواهند به شکل زنده بازبینی بروند نیز در نوبت قرار می گیرند و اگر فیلم کار را گرفته اند می توانند فیلم را ارائه بدهند.




مطالب مرتبط

در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند
در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سید‌حسین فدایی‌حسین ، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری ، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

نظرات کاربران