در حال بارگذاری ...
پنجمین نشست هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان با تالار هنر برگزار شد

از تولید هنری تا بیزینس هنر

پنجمین نشست از سلسله نشست های تالار هنر با حضور سه هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان؛ احسان مجیدی ، آرش صادقیان و محمد عبدی و محسن امیری مدیر تالار هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تالار هنر، روز گذشته تالار هنر میزبان پنجمین نشست با هنرمندان بود و موضوع "رابطه کیفیت آثار نمایشی و بیزینس هنر" مورد بررسی قرار گرفت.

احسان مجیدی کارگردان تئاتر بیان کرد: نگرش و سلیقه مدیر در اتفاقات یک سالن نمایش تاثیر زیادی دارد و از این دریچه می توان به شاخص هایی برای انتخاب آثار رسید.

وی به دوره مدیریت در گذشته اشاره کرده و افزود: در آن دوره افرادی در شورای هنری حضور داشتند که به جوان ها خیلی بها دادند و کارگردان های جدیدی به حوزه تئاتر کودک و  نوجوان معرفی شدند.

وی خودش را یکی از کارگردانان همان دوران معرفی کرده و ادامه داد:این بها دادن و انتخاب های درست کرمی، در جشنواره بین المللی همدان خودش را نشان داد ب طوری که بیشتر کارهایی که انتخاب و یا برگزیده شدند از تالار هنر بودند.

مجیدی حمایت خوب از نمایش را زمینه ای برای انتخاب بازیگران و عوامل با کیفیت عنوان کرده و تصریح کرد: مدیران باید متوجه این باشند که آینده مملکت در دست بچه هاست و بچه ها در این سالن تربیت می شوند و برای تربیت مدیر و تربیت تماشاگر نیاز است که توجه ویژه ای به این مسئله بشود.

و ادامه داد: اگر یک کار خوب و پر از تماشاگر می شود، دلیلش این است که آن کارگردان اساسا پول دارد که می تواند بازیگر خوب بیاورد، دکور خوب بزند، موسیقی خوب بسازد و این طور کارها بازگشت مالی خوبی هم خواهد داشت.

وی تالار هنر را مکانی بسیار مهم دانست که کیفیت بالای آن باعث خواهد شد که سالن های دیگر هم بکوشند به لحاظ کیفی خودشان را به سطح تالار هنر برسانند. اتمسفری که به لحاظ کیفی ایجاد می کند کانون و حتی فرهنگسراها و سالن های دیگر را هم در حالت رقابتی قرار می دهد تا خودشان را ارتقا بدهند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگر صحبت هایش گفت: خیلی ها آرزوی اجرا در تالار هنر را داشته و دارند. ما روی صحنه تالار هنر بزرگ شده ایم و در همین مسیر خیلی از دوستان و عزیزانمان را از دست دادیم، خیلی از دوستانمان تشکیل خانواده دادند و.. بنابر این دلمان برای تالار هنر می لرزد و برایمان مهم است که تالار هنر حتی برای یک ساعت بسته نباشد.

مجیدی درباره کارگردانان جوان نیز ابراز کرد: باید به جوان ها فرصت داد اما لازم است که به آنها سخت گرفت تا کسانی که توانایی اش را دارند بر صحنه تالار بروند. تالار هنر جای کار اولی ها نیست مگر این که سانس ویژه برایشان در نظر گرفته شود. تا کم کم خودشان را با محیط حرفه ای تطبیق بدهند.

آرش صادقیان با تاکید بر جنبه های اقتصادی نمایش کودک و نوجوان گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که در هر منطقه و کشوری که برای فرهنگ هزینه شده در آن منطقه جرم و جنایت خیلی کم شده و این را باید یک مدیر فرهنگی بداند و تمام تلاشش را برای حمایت مادی و معنوی از تولید آثار فرهنگی انجام بدهد.

و ادامه داد: برای ارتقا اقتصاد تئاتر ابتدا باید ببینیم که مشتری چه می خواهد و این مسئله خیلی سختی نیست. در وحله دوم باید ببینیم که چه چیزی تالار هنر را متمایز می کند؟ آیا از اپلیکیشن یا سایت مشخص استفاده می کند که مشتری را مدیریت کند؟ چقدر از فناوری برای مدیریت استفاده می کند؟ تالار هنر به خودی خود یک مکان فیزیکی است و ما با کارهایی که انجام می دهیم باید تعریف کنیم که قرار است چه اتفاقی بیافتد.

وی با پرداختن به شیوه انتخاب آثار نمایشی گفت: چرا درکنار داور ها و مدیریت ، از باشگاه مشتریان و تعدادی از تماشاگران دعوت نمی کنیم تا قبل از انتخاب اثر برای اجرای عموم یک بازخورد ببینیم؟ "پرویو شو" روشی برای انتخاب آثار می تواند باشد که در آن تعدادی آدم با سلیقه های مختلف می آیند و نمایش را می بینند و اعلام می کنند که این نمایش مناسب بچه ها هست یا نه.

صادقیان استفاده از مدارس و مکانهایی که مخصوص بچه هاست را یکی از راه های افزایش مخاطب عنوان کرد و پیشنهاد داد: برای بچه های این مراکز برگه های تخفیف برای یک سال اجرا در نظر بگیریم. باید با این روش تالار هنر را برای مخاطبینش تعریف کنیم.

وی در ادامه تعمین مالی که بخشی از آن را دولت و بخش دیگر را بیزینس ها بر عهده داشته باشد را شیوه درست تری دانسته و ارتباط خوب و مستمر با بیزینس ها را یکی از نکات پر اهمیت دانست.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد که باید از پتانسیل تابستان استفاده بهینه بکنیم و برای بچه ها برنامه های تفریحی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: سیستم سازی برای تالار هنر بسیار مهم است تا بعد از رفتن مدیر همه چیز بهم نریزد.

این هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان درباره شیوه انتخاب آثار نیز پیشنهاد داد: برای انتخاب آثار به جای متن پروپوزال بگیریم. خروجی نمایش را طبق طراحی که کارگردان دارد بسنجیم.

و درباره اجرای نمایش های ایرانی یا خارجی نیز افزود: با توجه به این که بچه های امروز از دنیای مجازی بهره می برند، مرزها دیگر وجود ندارد و نمی شود گفت که کار ایرانی اولویت داشته باشد یا خارجی. این تفکیک دیگر معنا ندارد. هر کاری که بتواند تاثیر بگذارد می تواند کار خوبی باشد.

محمد عبدی بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان این جمله که "تئاتر کودک و نوجوان نیاز به حمایت دارد و حمایت به سبک گذشته پوسیده است " گفت: کارگردان در بخش اول دغدغه تماشاگر دارد و این باید به نوعی سازماندهی شود که هر تماشاگری که به سالن می آید، مشخصاتش ثبت شود که در آینده بتوان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: همه تغییرات در همه دنیا از کودکان شروع می شود بنابر این سالن کودک و نوجوان جای مهمی است و باید از کارمندان متخصص استفاده شود. حتی در بازاریابی و جذب اسپانسر باید نیروی متخصص این حوزه را داشته باشد. باید چکمه های آهنی به پا کنیم و تغییرات اساسی ایجاد کنیم. نمایش کودک و نوجوان را در کنار کار هنری به بیزینس تبدیل کنیم.

وی تعامل با صدا و سیما و بهره مندی از تبلیغات نمایش در تلویزیون را یکی از راه هایی بیان کرد که می تواند تاثیر بلند مدت و به سزا در این زمینه بر جای بگذارد.

عبدی نیز انتخاب اثر به جای متن از خروجی تولید شده را مسیری کاملتر دانست که با آن می توان ارزیابی درست تری از این که سلیقه کودک امروز را برآورده می کند یا نه به دست آورد.

و افزود: باید در درامی که برای کودکان استفاده می شود از مدرنیته استفاده کرد چرا که بچه ها بیشتر اوقات با تبلت کار می کنند بنابر این نمایش های قدیمی باید به روز شوند که بچه های امروزی ببینند و بپسندند.

وی اضافه شدن درس نمایش کودک و نوجوان در دانشگاه ها ضروری دانسته و پیشنهاد داد: خیلی از هنرمندان کارهای خارجی خوب را ندیده اند. می تواند در تالار هنر این اتفاق بیافتد که یک روز مشخص را برای اکران فیلم تئاترهای خوب خارجی برای هنرمندان این حوزه در نظر بگیرد. این اقدام تاثیر خوبی روی بروز شدن و سبک کار هنرمندان خواهد داشت.

 




مطالب مرتبط

در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند
در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سید‌حسین فدایی‌حسین ، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری ، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

نظرات کاربران