در حال بارگذاری ...
در سومین نشست تالار هنر با هنرمندان تئاتر مطرح شد:

نقش ورکشاپ‌های تخصصی و ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش

سومین نشست از سلسله نشست های تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان با حضور مهدی فرشیدی سپهر، حامد زحمتکش ، فریبا دلیری ، محمد لقمانیان و روشنک کریمی روز چهارشنبه ۴ مردادماه جاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تالار هنر، در این نشست که با موضوع "آموزش تئاتر، آموزش های تخصصی و انتخاب آثار" با میزبانی محسن امیری مدیر تالار هنر برگزار شد، جمعی پنج نفره از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.

مهدی فرشیدی سپهر کارگردان تئاتر در این نشست با تاکید بر آموزش و برگزاری کارگاه های آموزشی برای به روز کردن هنرمندان گفت: کارگاه های آموزشی در این سطح باید توسط اساتیدی که روان سنجی ، زیبایی شناسی و جامعه شناسی بدانند برگزار شود. این اساتید باید آدم های به روزی باشند.

وی با نگارش اساسنامه برای گزینش آثار نمایشی تالار هنر مخالفت کرده و افزود: اینکه هنرمندان بدون آنکه کاری برای ارائه داشته باشند واجد نوبت برای اجرا باشند کار اشتباهی است. هر کسی که اثری دارای حرف مناسب زمان داشته باشد و بخواهد آن را در قالب یک اجرای نمایشی بیان کند باید بتواند نوبت اجرا داشته باشد نه اینکه صرفا افرادی هر دو سال یکبار اجرا بروند.

فرشیدی سپهر در بخش دیگر صحبت‌هایش به شورای انتخاب آثار پرداخته و تصریح کرد: برای بازبینی باید از تمام کسانی که دوره آموزشی را پشت سر گذاشته‌اند استفاده شود. حتی اگر 100 نفر باشند. از این طریق است که افکار عمومی را برای انتخاب فعال می کنیم. در زمینه محتوای نمایش‌ها نیز مردم را باید با اتفاقات ملموس مواجه کنیم.

وی درباره ایجاد فرصت برای کار اولی‌ها نیز بیان کرد: اگر نمایشی قابلیت های کیفی لازم را داشته باشد باید حمایت شود. اساسا در کار هنری پیشکسوت و کار اولی معنا ندارد. ممکن است یک نمایش کار اول فرد باشد ولی عالی باشد. از سوی دیگر هم امکان دارد کاری از یک پیشکسوت افتضاح باشد.

این کارگردان تئاتر صحبت‌هایش را با موضوع هزینه های بالای تولید یک اثر هنری که از مرحله پیش تولید تا پایان اجرا وجود دارد، به پایان برد و تاکید کرد: باید پیگیر کمک هزینه  آثار نمایشی باشیم و این حق را مطالبه کنیم.

فریبا دلیری مدرس و کارگردان تئاتر نیز با بیان این که نمی شود انتظار داشت کسی بعد از آموختن الزاما خوب کار کند به اهمیت تفکیک بخش کودک و نوجوان در نمایش های روی صحنه پرداخته و توضیح داد: فضای فانتزی در ذهن بچه‌ها بسیار تاثیر گذار است و می تواند به تکامل ذهن بچه‌ها کمک کند اما کار نوجوان باید به صورت ویژه تری بررسی بشود.

و تاکید کرد که در تالار هنر باید به طور همزمان یک کار کودک و یک کار نوجوان روی صحنه باشد.

دلیری ارتباط با آموزش و پرورش را ضروری دانسته و افزود: وزارت آموزش و پرورش باید از اجراهای تالار هنر مطلع شود که اجراهای صبح برپا بماند. بدون شک لازم است که تالار هنر برای پر بودن سالن اجرا و جذب مخاطب ، رایزنی های بیشتری انجام بدهد.

این کارگردان تئاتر پیشنهاد داد: شورای انتخاب آثار نمایشی باید شامل کارگردان، بازیگر، طراحان و کسانی که تخصص دارند باشد. این افراد بهترین قاضی‌ها برای انتخاب هستند و می توانند انتخاب درست داشته باشند. با مرز قائل شدن بین کار ایرانی و خارجی مخالف هستم. مهم رساندن پیام و کار خوب است. در این رابطه مرزی بین کار خارجی و ایرانی نمی بینم.

وی تصریح کرد: علی رقم مخالفتی که در گذشته راجع به اجرای کار اولی‌ها داشتم، در حال حاضر با ارائه طرح کارگردانی برای بررسی کار اولی‌ها موافق هستم. کسی که کارگردانی می کند باید یک طرح داشته باشد. باید از قبل بداند می خواهد درباره صحنه ، لباس ، موسیقی، کارگردانی و حتی بازی‌ها چه کاری انجام بدهد.

حامد زحمتکش بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در این جلسه ، تجربه اندوزی تئاتری را یکی از امتیازات لازم برای جوانانی که می خواهند نمایشی را کارگردانی کنند دانسته و افزود: اگر کارگردان جوان قبلا با عناوین مختلف در تئاتر کار کرده باشد می تواند بهتر از تجربیاتش استفاده کند. حداقل ادبیات حرف زدن و کار کردن با کارکنان سالن را بلد است و یکباره و بدون پیشینه وارد فضای اجرایی نشده است.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش پیشنهاد‌هایی برای ایجاد محیط آموزشی ارائه داد که ایجاد بانک کتاب برای مطالعه مراجعه کنندگان،  اختصاص روز های شنبه به کارگاه های تخصصی ویژه هنرمندان از آن جمله بود.

روشنک کریمی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز ضمن تاکید بر آموزش و برگزاری ورکشاپ‌های مختلف تخصصی برای هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان گفت: هنرمندان نیاز به جهان‌بینی شخصی دارند که بر اساس آن کار کنند و توانایی انتقال آن نگاه را داشته باشند.

وی ارائه خوراک مفید و درست هنری را از وظایف اصلی تالار هنر برای مخاطب دانسته و پیشنهاد داد که ظرفیت های بین المللی هنرمندان  باید مورد توجه قرار بگیرد. در عین حال از اساتید خارجی برای برگزاری ورکشاپ‌ها دعوت بشود.

محمد لقمانیان بازیگر و کارگردان تئاتر در این نشست هزینه های بالای تولید اثر نمایشی را یکی از دلایل کم کاری خودش در زمینه تولید اثر نمایشی عنوان کرده و افزود: من عاشق کار کردن در تالار هنر هستم اما چون نیازمند بودجه بسیاری است انجام نداده‌ام. به اعتقاد من کار ضعیف تماشاگر را فراری می دهد. هنرمند مقصر این موضوع نیست که برای گذراندن زندگی نیاز به درامد دارد و اگر کار بی کیفیتی به او پیشنهاد داده شود قبول می کند.

وی با ذکر این نکته که حرف زدن نمی تواند سیستم غلط  را درست کند گفت: اگر ورکشاپ برگزار می کنیم دلیلش هنرمند کردن دیگران نیست بلکه آشنایی با کار هنری است.

لقمانیان افزایش تعداد افراد در شورای انتخاب آثار را زمینه ای برای انتخاب بهتر عنوان کرده و تاکید کرد که آنچه اثر نمایشی می خواهد بگوید باید شامل حرف اکثریت جامعه باید و این از تجربه و مطالعه و پیوسته کار کردن بدست می آید.

این هنرمند تئاتر در پایان تصحیح کرد که برای موفقیت در گیشه ، سواد در اقتصاد و رسانه لازم داریم و برای این کار باید یک سیستم درست داشته باشیم. داشتن تیم مارکتینگ برای تبلیغات موثر است.

 




مطالب مرتبط

در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند
در گفت و گو با محسن امیری؛

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سید‌حسین فدایی‌حسین ، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری ، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

نظرات کاربران