در حال بارگذاری ...
در سلسله نشست های تالار هنر با هنرمندان؛

روند انتخاب آثار و شاخصه های تئاتر کودک و نوجوان بررسی شد

اولین نشست از سلسله نشست های تالار هنر با هنرمندان فعال تئاتر کودک و نوجوان که به صورت هفتگی و با دعوت از دیگر هنرمندان این حوزه برنامه ریزی شده روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تالار هنر، سلسله نشست های تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان هر هفته با دعوت از تعدادی از هنرمندان و متخصصان این حوزه و در موضوعات متفاوت برگزار شد.

در اولین نشست که با موضوع "روند و شاخص های انتخاب آثار در حوزه کودک و نوجوان" برگزار شد محسن امیری مدیر تالار هنر، ایرج محمدی کارگردان و مدرس تئاتر عروسیکی، ناصر آویژه، میثم یوسفی، میلاد رمضانی ، بهرام بهبهانی از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.

ایرج محمدی با تاکید بر ویژگی ها و تاثیر  تئاتر کودک و نوجوان در رشد شخصیت نسل های آینده تصریح کرد: تئاتر کودک و نوجوان باید واجد موارد آموزشی ، احساسی و سرگرم کنندگی باشد که در ذیل آن رشد تخیل، توانمندی کودک برای چاره گری و تصمیم گیری ، فراگیری مشارکت و واکنش در قبال اتفاقات در کودک تقویت شود.

وی مجموعه این  ویژگی ها را برای رسیدن به نتایجی همچون افزایش اعتماد به نفس ، روحیه امید بخشی و حرکت و نشاط ، فهم وقایع، پرورش خلاقیت و تفکر، شکوفایی استعدادها، درمان مشکلات رفتاری و اثرات درمانی  دانسته که می تواند خاطرات ماندگار را رقم بزند ،تخیل صحیح را تقویت کند و آینده شان را بسازد.

میثم یوسفی کارگردان تئاتر  نیز در این نشست ضمن تشکر از مدیریت تالار هنر برای رایزنی ها و تعاملاتی که با شهرداری و سازمان های شکل داده و اقداماتی که برای تبلیغات تالار هنر در شهر انجام می دهد گفت:: به هر حال تنظیم اجراها و انتخاب اجرا ها متاثر از شرایط تقویمی و مناسبت ها خواهد بود و جغرافیای تالار هنر هم در انتخاب آثار موثر است.

وی تاکید کرد: باید در تالار هنر المان های حضور کودکان و نوجوانان فراهم بشود. باید شرایط سخت افزاری برای این که کودک و نوجوان یک تجربه جذاب پیش از نمایش و در سالن داشته باشد سوق پیدا کند.

در ادامه ناصر آویژه کارگردان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان نیز از تجربه خود در شورای انتخاب آثار گفت و تصریح کرد: در دوره های قبل فراخوانی با تفکیک بخش های نسل میانه و نسل نو منتشر میشد. در آن فراخوان اگر نسل نو پذیرفته میشد با همکاری مشاور هدایت میشد تا کار به استاندارد های لازم برای اجرا در تالار هنر برسد.

وی دعوت از هنرمندان شاخص را برای الگوسازی  اجرای موفق پیشنهاد داده و پشتیبانی مالی برای پیشکسوتان را لازم دانستند.

آویژه تصریح کرد: با توجه به این که برای همه فضای کار نیست به ناچار هر هنرمند هر دو سال یکبار فرصت اجرا پیدا خواهد کرد.

وی برگزاری یک دوره نمایشنامه خوانی برای حضور جوانان و معرفی نمایشنامه های جدید در حوزه کودک و نوجوان را پیشنهاد داد.

بهرام بهبهانی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در ادامه بیان کرد: مهم این است که با توجه به مشکلات ، مدیر بتواند خلاق عمل کند و مشکلاتی که به لحاظ مالی وجود دارد را با تمرکز روی نیروی انسانی سامان بدهد.

وی انتشار مجله کودک و نوجوان، دوره های آموزشی، تولید پادکست کودک و نوجوان، حمایت از گروه های ثابت ، آرشیو متون کودک، اعلام برنامه های آینده به تماشاگران و آبونمان کردن تماشاگران  را پیشنهاد داده و هر یک را از راهای موثر در جذب تماشاگر معرفی کرد.

میلاد رمضانی در ادامه این نشست بر تفکیک بخش خردسال و نوجوان و تولید تئاتر برای هر بخش تاکید کرد. این بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان به تاثیر حضور روابط عمومی در تمامی بخش های اجرایی پرداخته و درخواست کرد که روابط عمومی در انحصار گروهی خاص نباشد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش بر تصویرسازی عنی و جذاب در آثار کودک و نوجوان تاکید کرد.

در این نشست رسیدن به یک اساسنامه  برای انتخاب آثار و همچنین حضور تخصص های مختلف تئاتری در ترکیب  شورای انتخاب آثار مورد دقت قرار گرفت. این که شورای انتخاب آثار علاوه بر نظرات و نگاه های مختلف هنری باید شامل افرادی با تخصص های مختلف تئاتری مثل طراح، کارگردان و بازیگر و نویسنده و آهنگساز باشد از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

پیشنهاد هایی هم برای موفقیت اقتصادی و فروش بلیت گروه های تئاتری در حوزه کودک و نوجوان مطرح شد و هنرمندان حاضر در این نشست برای همکاری و به اشتراک گذاری داده های جمع آوری شده خود در حوزه جذب مخاطب اعلام آمادگی کردند.




نظرات کاربران