در حال بارگذاری ...

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «درِگوشی»

نرگس اصغری: باید برای نوجوانان، سالن و سئانس ویژه در نظر بگیریم

 

تمرین نمایش «درِ گوشی»

نرگس اصغری کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید باید سالن یا سئانس‌ ویژه‌ای برای نوجوانان در نظر گرفته شود تا آن‌ها در فضای مستقل از کودکان و خردسالان تئاتر ببینند. این دسته از مخاطبان که به دلیل دوره و تغییر سنی‌شان، دارای شرایط روحی و روانی ویژه هستند، باید بیشتر و به طور مستقل مورد توجه قرار بگیرند؛ آن‌ها به محصولات هنری و فرهنگی‌ مخصوص خود نیاز دارند.

 

به گزارش ایران تئاتر، نرگس اصغری کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان است که با نمایش «درِگوشی» از 25 اردیبهشت در تالار هنر روی صحنه خواهد رفت. 

نرگس اصغری کارگردان نمایش کودک و نوجوان گفت: «من سال‌هاست که با کودکان و نوجوانان تئاتر کار می‌کنم؛ اما این روزها شاهد هستیم که نمایش نوجوان تولیدش خیلی کم شده است و همین موضوع انگیزه و دلیلی شد برای اینکه کاری را برای نوجوانان آماده کنم.»

او افزود: «متن این نمایش را بر اساس داستان «مربای شیرین» به نویسندگی هوشنگ مرادی‌کرمانی نوشتم و برای اجرا آماده‌اش کردم.»

این کارگردان تئاتر نوجوان ادامه داد: «متأسفانه در این روزها نویسنده‌ها توجه و تمرکزشان را روی نمایش خردسال و کودک گذاشته‌اند و به نمایشنامه مخصوص نوجوان بها داده نشده است؛ البته سالن‌ نمایش هم برای طیف سنی نوجوان نداریم. نوجوانان به‌واسطه بزرگ‌تر شدن و خارج شدن از کودکی می‌خواهند جدا از خردسالان باشند و اغلب فکر می‌کنند تالار هنر و کانون پرورش فکری برای کودکان و خردسالان است.»

اصغری افزود: «از نظر من باید یک سالن یا سئانس‌ ویژه‌ای برای نوجوانان در نظر گرفته شود تا آن‌ها در فضای مستقل از کودکان و خردسالان تئاتر ببینند. این دسته از مخاطبان که به دلیل دوره و تغییر سنی‌شان، دارای شرایط روحی و روانی ویژه هستند، باید بیشتر و به طور مستقل مورد توجه قرار بگیرند؛ آن‌ها به محصولات هنری و فرهنگی‌ مخصوص خود نیاز دارند.»

این هنرمند توضیح داد: «امکانات کم در سالن‌ها هنرمندان را گله‌مند می‌کند، من بعد از چند سال دوباره در تالار هنر روی صحنه خواهم رفت اما امکانات این سالن از همان چند سال پیش هیچ تغیری نکرده است بلکه محدودتر هم شده است. این سالن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان است و بسیار برای هنرمندان حوزه کودک بااهمیت و مهم است و اگر توجهی به زیرساخت‌ها و امکانات این سالن نشود به نظرم کم‌لطفی است. همچنین باید به تولید آثار هنرمندان تئاتر توجه ویژه‌ای شود و حمایت‌ها نیز بیشتر شود تا آثار با کیفیت بهتری روی صحنه بروند.»

نرگس اصغری گفت: «به کودکان و نوجوانان باید بیشتر توجه شود، نسل جدید با نسل قدیم تفاوت بسیاری دارد؛ این نسل باید جدی‌تر گرفته شود چون افراد متعلق به این نسل تفکرات و ایده‌های جدیدی دارند و نیازمند این رویکرد هستند که دیده شوند.»




نظرات کاربران