در حال بارگذاری ...

تعمیرات تالار هنر در روزهای کرونایی

مدیر تالار هنر از تعمیرات این تالار در تعطیلات کرونایی و بررسی‌هایی برای حضور تئاتر کودک در فضای مجازی خبر داد.  

حسین موذن به ایسنا گفت: با توجه به تعطیلی تمام سالن‌های نمایشی در پی شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفتیم از این تعطیلات اجباری استفاده کنیم و به همین دلیل این روزها مشغول تعمیرات تالار هنر هستیم که امیدواریم تا بیست روز دیگر به پایان برسد.

او ادامه داد: مشغول نقاشی تالار و تعمیر سرویس‌های بهداشتی هستیم و حدود ده روز است که این اقدامات را آغاز کرده‌ایم.

موذن در ادامه از پیگیری خود برای حضور فعالیت‌های تالار هنر در فضای مجازی و اجرای آنلاین نمایش‌های کودک خبر داد و افزود: در حال حاضر مانند هر مجموعه دیگری منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم اما همزمان بررسی‌هایی برای حضورمان در فضای مجازی هم انجام می‌دهیم و امیدوارم در این زمینه زودتر به نتیجه برسیم.  

او که پیش‌تر مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده، توضیح داد: این تجربه موفق را در کانون داشتیم که فیلم تئاترهای کودک را در قالب لوح فشرده (CD) و همینطور در فضای مجازی منتشر کنیم. البته بیشتر کارگردان‌ها خواهان اجرای صحنه‌ای نمایش‌های خود هستند ولی به هر ترتیب این موضوع هم در حال بررسی است.

موذن با اشاره به تفاوت ماهوی سینما و تئاتر خاطرنشان کرد: توزیع فیلم‌های سینمایی کودک نتیجه خوبی داشته ولی ماهیت سینما با تئاتر متفاوت است. بارها دیده‌ام که هنگام ضبط نمایش‌ها، بازیگران تئاتر از قطع کردن فیلمبرداری (کات) رضایت ندارند و می‌گویند حس‌شان از بین می‌رود. آنان اغلب خواستار ضبط تئاتر با یک دوربین و در نمایی باز (لانگ‌شات) هستند در صورتی که از این شیوه ضبط، نتیجه خوبی به دست نمی‌آید.

این مدیر هنری در عین حال خاطرنشان کرد: طبیعتا تئاتر ضبط شده، جذابیت اجرای صحنه‌ای را ندارد ولی ضبط حرفه‌ای با سه دوربین و صدابرداری خوب، می‌تواند تا حدودی جای خالی تئاتر را در شرایط فعلی پر کند ضمن اینکه فرصتی است برای علاقه‌مندان در دیگر استان‌ها که از نعمت تئاتر بی‌بهره نمانند.

او تاکید کرد: به هر حال ما خواهان فعالیت در فضای مجازی و آنلاین هستیم و باید دید وزارت ارشاد برای صدور مجوز این گونه فعالیت‌ها چه تصمیمی می‌گیرد.

موذن اضافه کرد: امیدواریم مساله کرونا در جهان بزودی حل شود ولی احتمالاتی وجود دارد که این شرایط ادامه پیدا کند. حتی در صورتی که در تابستان برطرف شود، نگرانی بابت بازگشت این ویروس در فصل پاییز همراه ماست.

او با اشاره به پیامدهای منفی تعطیلی تئاتر به دلیل کرونا توضیح داد: در این وضعیت تعطیلی کلی تئاتر به معنی متضرر شدن کل سیستم تئاتر کشور است و هر گونه تعطیلی به دلیل کرونا، ضربه‌ای سهمگین‌تر بر پیکره تئاتر وارد می‌کند و آشتی دادن مخاطب با تئاتر کار بسیار دشواری خواهد بود.

مدیر تالار هنر با اعتقاد بر اینکه در این وضعیت، انفعال، دم دستی‌ترین گزینه است، ادامه داد: فعلا هیچ راهی جز فضای مجازی و لوح فشرده نداریم همچنانکه در کانون پرورش فکری هم سیستم نمایش خانگی استفاده می‌شد. هر زمان هم که شرایط عادی شد، این تجربه‌ها می‌تواند مفید باشد.

حسین موذن در پایان درباره برخی از نگرانی‌ها که شاید تئاتر آنلاین یا تئاتر در فضای مجازی تاثیر بدی بر جذب مخاطب تئاتر صحنه‌ای داشته باشد، تصریح کرد: تماشاگر تئاتر، تئاتر صحنه‌ای را انتخاب می‌کند چراکه لذت تماشای تئاتر روی صحنه قابل قیاس با تماشای تئاتر ضبط شده یا تئاتر آنلاین نیست اما لوح فشرده یا تئاتر آنلاین فرصتی است برای کسانی که به هر دلیل امکان تماشای تئاتر صحنه‌ای را ندارند یا در خارج از تهران زندگی می‌کنند.




نظرات کاربران