در حال بارگذاری ...
نگاهی به «پروفسور جیلی بیلی» به کارگردانی مجید اعلم بیگی

ارتباط دوطرفه و عالی بین کودکان و نمایشگران

ایران تئاتر-سارا سالک: یک ارتباط دوطرفه و عالی بین کودکان و نمایشگران ِ نمایش «پروفسور جیلی بیلی» به کارگردانی مجید اعلم بیگی برقرارشده که از مؤلفه‌های اصلی و مهم در تئاتر کودک است.

 

نشسته‌ام در سالن انتظار تالار هنر برای دیدن نمایش «پروفسور جیلی بیلی» که ناگهان یک گردوی چاق درحالی‌که شیپور میزند می‌دود وسط سالن انتظار!
همه بچه ابتدا ساکت می‌شوند؛ وقتی از روی سرِ گردو حباب می‌پاشد بیرون؛ ناگهان شلیک خنده و شور و هیجان بچه‌ها فضا را پر می‌کند و بزرگ‌ترها هم در این شادمانی کودکانه شریک می‌شوند...
بازیگر نقش گردو به بچه‌ها خوشامد می‌گوید و آن‌ها را به دیدن نمایش دعوت می‌کند و این اولین نقطه قوت این اجرا است.
آقای گردو که حالا همه بچه‌ها دوستش دارند، توانسته کاملاً بر فضای نمایش مسلط شود. داستان را آغاز می‌کند، در جشنواره آجیل بهاره: بادام‌زمینی، بادام‌هندی، گردو، فندق، بلوط، نارگیل معرفی می‌شوند. پروفسور جیلی بیلی قصد دارد به کمک بلوط که از طرف دوستانش طردشده آجیل‌ها را شکار و آن‌ها را به شیرینی تبدیل کند؛ اما درنهایت بلوط حاضر به همکاری با او نمی‌شود و رفاقت بر دشمنی و عشق بر نفرت غلبه می‌کند.
دوستی، کار گروهی، بخشش و از همه مهم‌تر فرهنگ عذرخواهی و پذیرش اشتباه که این روزها دغدغه جامعه بزرگ‌سال ایران است در این نمایش محوریت دارد.
درروند اجرا کودکان کاملاً باشخصیت‌ها همذات پنداری می‌کنند. تا جایی که سروصدا و هیجان آن‌ها گاهی مانع از دیالوگ گویی بازیگران می‌شود. یک ارتباط دوطرفه و عالی بین کودکان و نمایشگران برقرارشده که از مؤلفه‌های اصلی و مهم در تئاتر کودک است دکور و طراحی‌های صحنه و لباس ساده و درعین‌حال در خدمت اجراست. ساختار نمایش آغاز میانه و پایان خوش دارد و از القای مفاهیم انتزاعی و ثقیل برای کودکان اجتناب شده است.
در این روزها که جامعه ایران ملتهب و متأثر از خبرهای ناخوشایند است، باید که کودکان را در برابر آن محافظت کنیم و چه چیزی بهتر از هنر نمایش، سرگرمی و آموزش در کنار هم! بنابراین دیدن این نمایش شاد را برای روزهای پیش رو به شما و فرزندانتان پیشنهاد می‌کنم.
نمایش پروفسور جیلی بیلی؛ نوشته دیوید وود و کارگردانی مجید اعلم بیگی است. بازیگران: وحید شاهینی، محسن غلامی، مریم عسگری، زیمب شیخی، عباس فرطوسی، مجید علم بیگی ناهید صباحی هستند.
 این نمایش ساعت 19 در تالار هنر به صحنه می‌رود.

 




نظرات کاربران