در حال بارگذاری ...
پیام عزیزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اتاق جادویی بر اهمیت رویاپردازی کودکان تاکید دارد

پیام عزیزی کارگردان نمایش «اتاق جادویی» گفت: در این نمایش می خواهیم بگوییم رویاپردازی و تخیل هم به اندازه فعالیت های درسی و حتی بیشتر از آن دارای اهمیت است و کودکان نباید در شرایطی قرار بگیرند که ذهن خیال پرداز و خلاق خود را از دست بدهند.

پیام عزیزی کارگردان نمایش «اتاق جادویی» که در تالار هنر روی صحنه رفته در گفت و گو با ایران تئاتر در ارتباط با ایده اجرای این اثر بیان کرد: نمایشنامه اتاق جادویی را با ایده ای برگرفته از داستان «هواخوری با پروانه» نوشته رضی هیرمندی نوشتم و اجرایی از این متن را در سال 91 در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استانبول ترکیه ارائه کردیم. ایده اولیه نمایش برپایه این داستان شکل گرفت اما حوادث و اتفاقات را با تخیل خودم ساختم. داستان اتاق جادویی به پسربچه ای می پردازد که به دلیل تخیل پردازی زیاد آنطور که باید در انجام تکالیف درسی مدرسه موفق نیست. این پسر که هوتن نام دارد در اتاقش کتاب های قصه زیادی دارد وهر بار که قصد می کند تا تکالیف مدرسه را انجام دهد آنقدر تحت تاثیر این قصه هاست که ذهنش به سمت فضای این قصه ها می رود و  خود را در میان شخصیت های های داستان ها می بیند. در این میان موجودی به نام پروانک هم همیشه همراه خیال پردازی های اوست و رویاهای هوتن را نظم و سامان می دهد. هوتن پسری که عاشق سرزمین عجایب است، با ذهن خلاق‌اش، اتاق خود را تبدیل به سرزمین عجایب می‌کند. او هربار که درس می‌خواند، داستان‌هایی عجیب از جمله موجودات فضایی و پروانک را به اتاقش می‌آورد و با اتاق جادویی خود، داستان‌های شگرفی می‌آفریند. به این ترتیب در فضای نمایش اتاق جادویی اتفاقات مختلفی روی می دهد و تماشاگر نیز با خیال پردازی های هوتن در ورود به فضای داستان ها و قصه های کودکانه همراه می شود.

این کارگردان تئاتر در خصوص درونمایه این نمایش نیز گفت: در پایان نمایش اتاق جادویی شاهد هستیم که هوتن بالاخره موفق می شود تناسبی میان ذهن کودکانه و رویاپرداز خود از یک سو و انجام تکالیف درسی اش از سوی دیگر برقرار کند. در این نمایش می خواهیم بگوییم رویاپردازی و تخیل هم به اندازه فعالیت های درسی  و حتی بیشتر از آن دارای اهمیت است و کودکان نباید در شرایطی قرار بگیرند که ذهن خیال پرداز و خلاق خود را از دست بدهند. در حقیقت نمایش اتاق جادویی اولویت های دنیای کودکان را همین قوه تخیل و رویاپردازی می داند و خانواده ها را دعوت می کند به اینکه  به این ویژگی ذهنی کودکان بهای بیشتری بدهند. والدین نسل ما متاسفانه به این مسئله نه تنها آنطور که باید توجه نداشتند بلکه اغلب ما را از خیالپردازی و رویاهای کودکانه بر حذر می کردند؛ غافل از اینکه چنین رفتارهایی می تواند آسیب هایی جدی به پرورش ذهن و خلاقیت کودکان داشته باشد و نشاط و شادابی را تا اندازه زیادی از آن ها بگیرد.

عزیزی همچنین در ارتباط با فضای صحنه این نمایش بیان کرد: با توجه به اینکه بخش بزرگی از این اثر به تخیلات و قصه های درون کتاب های اتاق هوتن اختصاص دارد، در اجرای نمایش هم شاهد روایت های متعدد و فضاهای متنوع این قصه ها هستیم که به دنبال هم می آیند و حتی با همدیگر می آمیزند و فضایی سرشار از رویا و خیال را می سازند.

گفتنی است؛ مدیر پروژه نمایش «اتاق جادویی»، رضا دادگر و مدیر تبلیغات و رسانه‌ای آن، فریبا جدیدی است. میترا شجاعی، ژیلا آل‌رشاد، محمدرضا چرختاب، مجید قادری، آرش شهبازی، سمیه باباوند، فاطمه مصدقی و صبا نظری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل نمایش اتاق جادویی عبارتند از:مشاور رسانه و تبلیغات: امین کرد بچه،  امور هماهنگی و روابط عمومی: شهرآشوب مفتاحی، آهنگساز: شروین عباسی، طراح صحنه: پیام عزیزی ، طراح لباس: سارا جوادی، طراح حرکت: مجید قادری، طراح پوستر و بروشور: مهدی طالقانی، طراح نور: کیوان ضیاپور، طراح گریم: لیلا پریشان، طراح فنی و دکوراتور: سپیده حسینی، برنامه ریز: نرگس عزیزی، منشی صحنه: طلا بوارد، مدیر صحنه: سمیه کاظمی، شاعر: دکتر رامین کاظمی، موسیقی:  فلوت و پیکولو: مونا طاهریان،  فلوت، ملودیکا و کالیمبا: شروین عباسی،  ابوا: نازنین احمدزاده،  کلارینت و ساکسفون تنور: هومن نامداری،  گیتار بیس: سروش خشنود،  ملودی ترانه ها و آواز: مهناز غمخوار، عکاس و فیلمبردار: ایلیا نبوی، ساخت تیزر: محمد چرختاب.

  نمایش «اتاق جادویی» هر روز بجز شنبه‌ها و ایام سوگواری ساعت 18 برای مخاطب کودک و نوجوان در تالار هنر  به روی صحنه می رود.




نظرات کاربران