در حال بارگذاری ...
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نباید تولید تئاتر هیچگاه متوقف شود

کارگردان نمایش «گنجی در خانه» که در تالار هنر اجرا می‌شود معتقد است در شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی، نباید اجرای تئاتر متوقف شود.

مجید علم‌بیگی کارگردان نمایش «گنجی در خانه» نوشته فرانکو زافانلا که این روزها در تالار هنر روی صحنه است، درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: اجرای نمایش «گنجی در خانه» را از ۲۵ بهمن آغاز کردیم. ماجرای این نمایش در روستایی در کشور ایتالیا روایت می‌شود که شایعه شده در خانه یک زوج سالمند ساکن روستا، گنجی پنهان است. شایعه به گوش بچه‌ها می‌رسد و ۹ بچه تصمیم می‌گیرند به خانه این زوج سالمند رفته و گنج را پیدا کنند که اتفاقاتی برای‌شان رخ می‌دهد.

وی افزود: این نمایش می‌تواند مخاطبان کودک تا بزرگسال را داشته باشد ولی نویسنده اثر آن را برای گروه سنی کودک از ۳ تا ۹ سال نوشته است. ما هم در نمایش از ۹ بچه ۶ ت ۹ سال به عنوان بازیگر استفاده کرده‌ایم که از ویژگی‌های نمایش «گنجی در خانه» است.

علم‌بیگی درباره روند تولید «گنجی در خانه» توضیح داد: فؤاد عباچی و خودم نمایشنامه را ترجمه کردیم و پس از آن به شورای تالار هنر ارائه دادیم که هم از سوی تالار هنر و هم از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی پذیرفته شد. بعد از پذیرفته شدن، مرحله تست گرفتن از بچه‌ها برای انتخاب ۹ بازیگر کودک را شروع کردیم و پس از پایان این مرحله تمرین‌ها شروع شد.

کارگردان «گنجی در خانه» درباره تولید این اثر نمایشی در شرایط اقتصادی فعلی، تأکید کرد: خوشبختانه تالار هنر برای تمرین پلاتو در اختیار گروه گذاشت وگرنه هزینه اجاره پلاتوی تمرین بالا است. برای تأمین هزینه‌های دکور و لباس نمایش و به دلیل چندبرابر شدن هزینه‌ها نسبت به گذشته و حتی یک سال پیش، مجبور به قرض گرفتن شدم زیرا تهیه‌کننده نیز نداریم. از سوی دیگر نمی‌شد از دکور و لباس نمایش کوتاه آمد زیرا باید کاری با کیفیت برای کودکان و مخاطبان تولید می‌شد. با توجه به شرایط اقتصادی تولید «گنجی در خانه» برای‌مان خیلی سخت بود و امیدواریم که از طریق فروش گیشه و همچنین کمک هزینه اداره‌کل هنرهای نمایشی بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنیم.

وی درباره اجرای تئاتر در شرایط اجتماعی کنونی، تصریح کرد: تئاتر نیازمند حمایت مالی درست و مناسب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هزینه‌ها نسبت به گذشته ۵ تا ۶ برابر شده است و شرایط اجتماعی چند ماه اخیر هم روی تئاتر تأثیر گذاشته و مردم از شرکت در اتفاقات هنری پرهیز می‌کنند که این امر روی فروش نمایش تأثیر می‌گذارد.

علم‌بیگی در بخش پایانی سخنان خود متذکر شد: ما تئاتری‌ها کار دیگری بلد نیستیم و باید در هر شرایطی تئاتر کار کنیم. ما برای بچه‌ها کار می‌کنیم و فرهنگ جامعه از طریق هنر و تئاتر شکل می‌گیرد. باید به این نکته توجه کنیم که فرهنگسازی برای کودکان نباید تحت تأثیر شرایط سیاسی قرار بگیرد و انتقال مفاهیم فرهنگی متوقف شود. باید در هر شرایطی کار کرد و تئاتر نباید متوقف شود.

نمایش «گنجی در خانه» با حضور بازیگران بزرگسال: مریم (معصومه) عسگری، مجید علم‌بیگی، ناهید صاحبی، مهسا مسعودی، رونیا (هانیه) میرشجاعی، برکه (فاطمه) بیات
و بازیگران کودک: آیین آرمان، باران امانی، امیرمحمد بیات، دانیار ترک نژاد، سانیا سادات تقی زاده، پارسا حسنی، درسا حسنی، دینا غفاری، سانیا مغانی، ساعت ۱۷ در تالار هنر اجرا می‌شود.




نظرات کاربران